CSR OCH HÅLLBART FÖRETAGANDE introducerar många perspektiv på företagens sociala ansvar och hållbart företagande, samt hur de olika perspektiven hänger ihop. Resonemangen knyter an till verkliga exempel och fall. Utvecklingen inom CSR går snabbt inom både politik och företagande, nationellt och globalt. Relationen mellan näringsliv och samhälle, och mellan ekonomi och politik, påverkar både hållbarhetspraktikens innehåll och vilka uttryck och riktningar det tar i forskning, vilket flera av bokens kapitel tar upp.
I denna omarbetade upplaga har vi inkluderat ett fokus på hur geopolitiska konflikter påverkar företagens möjligheter att driva hållbarhetsfrågor, samt beskrivning av de nya regelverk som presenterats av EU. Boken ger både en överblick över de viktigaste koncepten och teorierna samt ett djup kring historiska perspektiv och företagsetiska kopplingar. Teori varvas med exempel från en lång rad företag och organisationer. Boken är uppdelad i tre delar: Den första delen ger en bred introduktion till CSR och hållbarhet samt introducerar begrepp och definitioner inom området. Nytt är ett kapitel om social hållbarhet. Den andra delen belyser på olika sätt ansvar och hållbarhetsarbetet i företagens och affärsverksamhetens praktik, alltifrån konsument- och värdekedjeperspektiv till hållbarhetsrapportering. Den tredje och sista delen i boken lyfter blicken till en mer strategisk nivå där kapitalets och investeringarnas roll i företags hållbarhetsarbete lyfts och hur de övergripande hållbarhetsstrategier kan kommuniceras.
Boken samlar några av de mest inflytelserika experterna inom området och används vid ett stort antal universitet och chefsutbildningar i Sverige.