Efter moderns död återvänder Youssef, en marockansk lärare som har levt i exil i Frankrike i ett kvarts sekel, till sin hemstad Salé för att på sina systrars begäran reda ut familjearvet. Minnen ur en förfluten tid väcks till liv, där lidande men också livsglädje är oupplösligt sammanflätade. Genom honom ekar det förflutnas röster och ropar på honom, bland annat Najibs, hans barndomsvän och ungdoms älskare. Medan Youssef beger sig in i gränderna i dagens stad tar en förlorad värld form, en värld hotad av fattigdom och våld, där sexuella och sociala skillnader betalas med ett högt pris. Den sista gränsen i denna storslagna roman är Tårarnas bastion, namnet på den gamla stadens vallar, i vars skugga Youssef en gång gav ett löfte till Najib. »Vårt förflutna vår stora fiktion», tänker Youssef medan han bereder sig att fullt ut ta sig an sitt arv, en svår barndom, men också en absolut kärlek till sina åtta magnifika systrar och sin bortgångna mor.
Den marockanske författaren Abdellah Taïa, född 1973 i Rabat, introducerades för den svenska publiken 2012 med den hyllade självbiografiska romanen Ett arabiskt vemod. Hösten 2024 tilldelades Taïa Prix de la langue française för sitt samlade verk. Han debuterade 2013 som filmregissör med en filmatisering av sin roman Frälsningsarmén, även den självbiografisk. Abdellah Taïa är sedan 1999 bosatt i Paris.